Vasario 21-ąją sostinės galerijoje „Kairė-dešinė“ atidarytoje dailininkės M. T.
Rožanskaitės (1933-2007) kūrybos parodoje su autore galima buvo
pabendrauti tik žvelgiant į jos kūrinius. Piešiniai ir fotografijos
puikiai atskleidė paveikslų ar instaliacijų sumanymus, dailininkės
minčių vingius.
Nuo M. T. Rožanskaitės mirties prabėgo jau penkeri metai, tačiau regis tik
dabar pradedama suvokti, koks svarbus ir savitas jos indėlis į mūsų
dailės, o gal ir visos kultūros raidą.
Tai liudija ir trečiadienį Vilniaus Justino Vienožinskio dailės mokykloje,
kurioje dailininkė dėstė net 33 metus, atidaroma jos mokinių darbų
paroda, ir neseniai pasirodęs solidus tapytojos kūrybos albumas.
Knyga „Marija Teresė Rožanskaitė: vaizdai ir tekstai“, kurią sudarė
žinoma menotyrininkė Laima Kreivytė, šį šeštadienį bus pristatyta
Vilniaus knygų mugėje.
Tapyba - į stalčių
M. T. Rožanskaitės kūryba L. Kreivytė susidomėjo pamačiusi jos 70-ečiui
skirtas personalines parodas, 2003 metais surengtas Vilniaus
šiuolaikinio meno centre ir Radvilų rūmuose. Ją sužavėjo tapytojos
darbų įtaiga, idėjų ir raiškos priemonių įvairovė. Dar daugiau atradimų
laukė menininkės dirbtuvėje.
Kol literatūros kritikai suka galvas, kodėl lietuvių rašytojai sulaukę
nepriklausomybės neištraukė iš stalčių slapta rašytų eilėraščių pluoštų
ar romanų rankraščių, menotyrininkai nuolat suranda dar nematytų
kūrinių.
L. Kreivytė įsitikinusi, kad tremties patirtis ne tik pačią dailininkę
vertė užsisklęsti savyje, bet ir buvo pretekstas įvairioms meno taryboms
atmesti kai kuriuos jos darbus, kuriuos ji pateikdavo parodoms.
Kai kurie aštuntajame dešimtmetyje sukurti darbai, pavyzdžiui, su
nužudyto tėvo portretu ir Kristaus kančios motyvais, nuo pat sumanymo
pradžios nebuvo skirti viešumai.
„Jos šeimą ištrėmė tarp pačių pirmųjų, 1941 metais. Kai tik užėjo
sovietai, numirė jos senelis, kuris buvo prašęs palaidoti jį su Šaulių
sąjungos uniforma. Tėvas, kuris taip pat buvo tos sąjungos narys,
įvykdė senelio norą. Ir to užteko. Suėmė ir išvežė visus. Tremtyje
M. T. Rožanskaitė susirgo maliarija, tai jos sveikatai atsiliepė visą
gyvenimą“, - dailininkės pasakojimus prisiminė L. Kreivytė.
Nepritapo prie mokyklos
Visgi daugelis mano kartos vilniečių užaugo nuolat matydami
M. T. Rožanskaitės darbus įvairiose apžvalginėse parodose.
Tuometinių Parodų rūmų (dabar - Šiuolaikinio meno centras) antrasis
aukštas nebuvo padalintas į atskiras sales. Todėl ne tik didžiuosius
Sofijos Veiverytės portretus, bet ir T. M. Rožanskaitės paveikslus su
ligoninės palatų ar operacinių vaizdais galima buvo pastebėti iš tolo.
Nemažai žiūrovų stengdavosi aplenkti ne tik savo siužetu, bet ir
trikdančiomis, cheminėmis spalvomis iš kitų išsiskiriančius darbus.
„Jos paveikslų spalviniai deriniai iš tiesų galėjo kelti siaubą ne tik
daugeliui žiūrovų, bet ir kolegoms. Tačiau būdama viena pirmųjų miestą,
naujas technologijas vaizdavusių dailininkių, ji žinojo, kodėl tai daro,
labai konceptualiai naudojo spalvas“, - įsitikinusi albumo sudarytoja.
Knygoje įdėtas menininkės studijų laikų darbas, sukurtas vadovaujant
profesoriui Antanui Gudaičiui, liudija ją turėjus gerą spalvos pojūtį.
Tiesiog lietuviškoji tapybos mokykla M. T. Rožanskaitei buvo ne prie
širdies.
Galbūt įtakos turėjo ir tai, kad M. T. Rožanskaitė beveik septynerius
paauglystės metus paraleido lagerių ir atšiaurios Altajaus gamtos
aplinkoje. Kitos spalvos, kitoks peizažo suvokimas, kita patirtis ir
kitokia nuotaika.
Ligotos sistemos portretas
Gal todėl, nors menininkė visuomet būdavo svarbiausių Lietuvos
kultūrinių įvykių centre, jautė tarptautinės meno scenos pulsą, tačiau
jos kūryba visuomet likdavo lietuviškojo meno proceso nuošalėje. Net ir
Nacionalinių premijų komisija nesuskubo deramai įvertinti jos darbų.
O juk net ir tie M. Rožanskaitės paveikslai, kurie įtiko sovietinio
realizmo ideologams kaip šlovinantys sunkų medikų darbą, vertingi ne tik
plastiniu požiūriu, bet ir kaip paliegusios sovietinės sistemos kritika.
Šaltos operacinės, pajuodavusios mirštančio kaimo trobos, aptvarstyti
medžiai Vilnelės pakrantėje, vandenyje palaidoti laikrodžiai. Visi jos
darbai liudijo ir apie šiandien dar kraujuojančias žaizdas - gamtoje,
kultūroje ir net kasdieniniame mūsų gyvenime.
„Žavi ne tik jos noras įvardinti aktualias problemas, bet ir sugebėjimas
organiškai panaudoti naujas meno kūrimo formas. Dauguma modernistų,
kurie bandė daryti instaliacijas ar objektus, stengėsi seną turinį
sudėti į naujas formas. Tuo tarpu M. T. Rožanskaitė keičiantis pasauliui
visuomet keitėsi pati. Nenuostabu, kad jos kūryba dabar ypač domisi
pačios jauniausios kartos tapytojai“, - sakė L. Kreivytė.
* * *
Tapytoja M. T. Rožanskaitė gimė 1933 m. Šiaulių apskrities Linkuvos
miestelyje. Tėvas buvo pasiturintis ūkininkas, mama - mokytoja.
1941 m. birželio 14-ąją visa šeima buvo ištremta į Altajaus kraštą.
Tėvą sušaudė Rešiotų lageryje prie Krasnojarsko. 1947 m. būsimoji
dailininkė su mama pabėgo iš tremties ir grįžo į Lietuvą.
1953 m. M. T. Rožanskaitė baigė Kauno dailės mokyklą, o 1959 m. - tapybą
Lietuvos dailės institute (dabar - Vilniaus dailės akademija).
1958 m. ištekėjo už kurso draugo tapytojo I. Piekuro. Sūnūs - tapytojas
M. Piekuras ir skulptorius G. Piekuras.
Ji dirbo Lietuvos dailės institute, Vilniaus vaikų dailės mokykloje
(dabar - J. Vienožinskio dailės mokykla).
Nuo 1966 m. - Lietuvos dailininkų sąjungos narė. Dalyvavo daugelyje
parodų Lietuvoje ir užsienyje. Surengė daugiau kaip 12 personalinių
parodų, instaliacijų, akcijų. Jos kūrinių turi įsigiję Lietuvos bei
užsienio muziejai ir privatūs kolekcininkai.
2004 m. dailininkė apdovanota Vytauto Didžiojo Riterio kryžiaus ordinu
už nuopelnus Lietuvai. Mirė 2007 m. Vilniuje.